Farsça bir kelime olarak "haber getiren" manasına gelen peygamber, dini terim olarak da; Allah'tan vahiy yoluyla aldığı bilgileri ve emirleri tebliğ etmek, muhataplarını hak dine çağırmakla görevlendirilen yüksek vasıflı kimsedir.(diy. Ansk.)
Burada "görevlendirilen" den maksat "Allah tarafından insanlar arasında seçilen ve görevlendirilen" manasında olduğudur.
İlk insan olan Hz. Adem ayni zamanda ilk peygamberdir.
Yüca Allah, tarih içinde; bazen peş peşe, bazen aynı zaman, bazen kısa zaman ve bazen de uzun zaman dilimi içerisinde (Bakara, Maide surelerinde değinildiği gibi) insanları hidayete çağıran, onları doğru yola davet eden Peygamberler gönderilmiş/görevlendirilmiş ve Hz. Muhammet sallallahu aleyhi ve sellem ile bu görevlendirme son bulmuştur.
Mü'min suresi 78 ayet:
"Andolsun, senden önce Peygamberler gönderdik. Onlardan sana kıssalarını anlattığımız kimseler de var. Sana kıssalarını bildirmediğimiz kimseler de var..."
Sayıları kesinlikle bilinmemekle beraber Resul olarak 313 (veya 315) olduğu nebilerin sayısının ise124 bir olduğu rivayet edilmektedir. (musnet, buhari)
Peygamberler; topluluklara, kavimlere, ırklara, ailelere, ailesine... gönderilmiş yani "Hiç bir kavim" peygambersiz bırakılmamıştır.
Bediüzzaman:
"Nev'-i beşerin en nurani ve en mükemmeli olan umum peygamberler (Aleyhimüsselam) bil'icma beraber "La ilahe illa hu" deyip zikrediyorlar ve parlak ve musaddak olan hadsiz mu'cizatlarının kuvvetiyle, tevhidi iddia ediyorlar ve beşeri, hayvanat mertebesinden melekiyet derecesine çıkarmak için, onları iman-ı billaha davet ile ders veriyorlar...(Asa-yı Musa)
Perşembelerin bir kısmın kısaları Kur'an da yer almaktadır.
Kur'an da ismi geçen Peygamberler:
Adem(a.s), İdris(a.s), Nuh(a.s), Hud(a.s),
Salih(a.s), Lut(a.s) İbrâhim (a.s), İsmail (a.s), İshak (a.s), Ya'kub(a.s), Yusuf(a.s), Şuayb (a.s), Harun (a.s), Musa(a.s), Davud(a.s), Süleyman(a.s), Eyup (a.s) Zülkifl(a.s), Yunus(a.s) İlyas (a.s), Elyesa (a.s), Zekeriyya (a.s), Yahya (a.s), İsa (a.s) ve Hz. Muhammed mustafa sallallahu aleyhi ve sellem.
Kur'an da ismi geçen ancak Peygamber mi, velii mi olduğu konusunda fikir ayrılığı olan Hz. Üzeyr, Hz. Lokman ve Hz. Zülkarneyn de vardır.
Bediüzzaman:
"Evet madem kâinat, hayat için yaratılmış ve hayat dahi Hayy-ı Kayyum-u Ezelî'nin bir cilve-i a'zamıdır, bir nakş-ı ekmelidir, bir san'at-ı ecmelidir.
Madem hayat-ı sermediye, resullerin gönderilmesiyle ve kitapların indirilmesiyle kendini gösterir.
Evet eğer kitaplar ve peygamberler olmaz ise, o hayat-ı ezeliye bilinmez. Nasılki bir adamın söylemesiyle diri ve hayatdar olduğu anlaşılır. Öyle de, bu kâinatın perdesi altında olan âlem-i gaybın arkasında söyleyen, konuşan, emir ve nehyedip hitab eden bir zâtın kelimatını, hitabatını gösterecek peygamberler ve nâzil olan kitaplardır. (Sözler)
Selam ve dua ile